Empresa i Comunicació





--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motius per utilitzar Twitter a l'empresa: 

Seguim evolucionant. La ciutat de Sant Cugat és ja un referent en l’àmbit de la innovació empresarial. Tant les empreses com l’Ajuntament lideren sovint iniciatives avantguardistes que generen estalvi i o benestar entre els ciutadans.

Al nostre país com a la nostra ciutat, les pimes (petita i mitjana empresa) són cabdals per a la generació de riquesa, per a la construcció d’un teixit empresarial saludable i per establir en general una comunitat dialogant educada en la cultura de les transaccions, tant comunicatives com econòmiques.

Els negocis del nostre país han evolucionat durant els anys al mateix temps que ho han fet els ciutadans, però sovint molts desconeixen eines que ens faciliten el dia a dia a les empreses, als professionals o als particulars. Són eines com Twitter, una xarxa social de microblogging que actualment compta ja amb més de 550 milions d’usuaris arreu del món. Una dada important que cal tenir en compte, ja que alguns dels nostres clients potencials poden ser usuaris molt actius a Twitter, no creieu?

Bé doncs, com que sovint ens pregunten sobre Twitter a la nostra agència de comunicació, e-deon.net, hem volgut preparar un argumentari per justificar que la presència de les pimes a Twitter és gairebé obligada.

Twitter ens permet donar a conèixer les nostres empreses, pot jugar el paper d’altaveu, a més de ser una de les xarxes socials que, per la seva bona reputació, Google la posiciona entre les primeres cerques. També pot ser una bona via d’atenció al client però, sobretot, una bona eina per generar tràfic a les nostres webs, sempre i quan, generem contingut amb valor afegit que defugi de la simple oferta o promoció. A banda d’ajudar-nos a fer arribar la nostra informació allà on volem, també ens ajuda a escoltar altres públics com poden ser clients, possibles clients, empreses, competència, referents del sector...

Els nostres clients estan farts de parlar de preus, d’ofertes de 3x1 o de possibles trampes al jugar amb tants per cents. Volen informació veraç, de qualitat, i nosaltres, tots els professionals dels diferents sectors, tenim la clau per a oferir el que el nou client busca, experiència i professionalitat en cada un dels sectors demandats.

Twitter pot ser una oportunitat per consolidar o ampliar els nostres negocis. Us la recomano profundament i us asseguro que no hi tinc accions!

Article publicat al TOT Sant Cugat

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

El cicle del hit de l'estiu; Estrella Damm i Love of Lesbian


Podríem resumir o representar els estius, i moltes vacances, en un interval de tres, quatre o cinc minuts. Sovint una cançó, un videoclip, representa un estiu, un temps de vida en el qual hem fet unes o altres coses.

Molts miren de reproduir escenes que veuen en els videoclips, música, bon rotllo i pau, molta pau. L’exemple estrella és el de cervesa Damm, sí l’Estrella Damm. El seu departament de màrqueting ha d’estar content perquè estan aconseguint el que tot director de màrqueting voldria assolir; construir marca, generar vendes i vincular el producte en la vida quotidiana de gran part de la població.

Aquesta darrers anys Estrella Damm està fent molt bé la feina. Surt el sol, arriba la calor i la gent ja espera l’anunci de la cervesa. S’espera llum, platja, rialles, pau i tot aquell bon rotllo que sovint sembla que només l’estiu el pugui propiciar.

El videoclip d’aquest estiu de 2013 va aconseguir en només dos dies 226 mil visualitzacions i no ha trigat molt més en superar el milió de visites. Un cop més s’ha convertit en un vídeo viral i no només per les visites aconseguides sinó perquè la gent està encantada amb ell, el miren, sospiren i el comparteixen per la xarxa.

Aquest any al vídeo tornem a veure una colla d’amics en un entorn que no falla, el nostre blau i  bonic Mediterrani, es reuneixen per dinar, per fer-la petar, riure, beure i anar cap a un concert particular amb una de les bandes catalanes de moda, Love of Lesbian. Més tard pinzellades de sensualitat a la piscina, no falla, i el més important, funciona.

El cicle de l’espot de Damm per a molts és aquest. Al principi potser no t’agradarà o li busques alguna pega. Després de sentir-lo a la televisió, a la ràdio, a algun portal web, a canals multimèdia, al bar de la cantonada... començarà a sonar-te bé, et traurà un somriure, la cantaràs i segur que l’acabaràs ballant en algun local.

Al final d’estiu te’n cansaràs i potser ja no la podràs sofrir més, però passaran uns mesos i la tornaràs a escoltar. Serà en aquell moment quan més t’agradarà, quan farà que recordis temps de vacances, de relax, lleure, platja, muntanya, paella, barbacoa, amics, família, parella, Sant Joan, somriures, amor per viure, per recordar.  I Estrella Damm haurà aconseguit el que volia, estar al nostre costat el màxim de temps possible.

Veure l'anunci i escoltar la cançó

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reinventar-se per fer créixer el negoci


Ja fa anys que veiem caure negocis. El petit comerç veu com s’ensorra la demanda dels seus productes o serveis i el preu del lloguer, llum, aigua, gas... segueixen incrementant-se  a contra corrent.

Constantment veiem com es buiden locals o com es pren el relleu d’un a l’altre. Un local on hi havia una copisteria passa a ser una perruqueria, un quiosc o llibreria passa a ser un bar... i aquests últims aguanten mesos i tornen a passar a altres mans.

Sota aquest clima de desànim empresarial, de decadència econòmica,  molts negocis es veuen en la necessitat de reconvertir o reidear els seus projectes empresarials. Canviar d’estratègies per arribar a un públic que també ha canviat.

Redissenyar el model de negoci és fonamental per adaptar-se a les noves necessitats dels diferents sectors i és aquí quan la crisi econòmica pot esdevenir una oportunitat. Repensant els nostres negocis podem adonar-nos que creant sinèrgies amb altres negocis podrem complementar els nostres serveis amb l’objectiu d’incrementar la demanda actual.

Per tant, abans de desanimar-se o posar el negoci en mans de tercers, pren la decisió d’impulsar-lo mitjançant diferents col·laboracions estratègiques. Hi guanyarà el teu negoci, l’empresa col·laboradora i el consumidor.

Veure els mitjans que n'han fet difusió
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Emprendre l'aventura d'emprendre (I)


Són temps difícils per a tots, però els joves patim una crisi mai viscuda, mai coneguda ni afrontada. La crisi econòmica i de valors que vivim afecta la gran majoria de col·lectius i sectors, però som els joves els que patim una desafecció sense precedents pel fet de no poder imaginar un futur estable, un futur real.

Els joves que s’han quedat a l’atur, els que s’estan trobant sense feina, són els que han d’espavilar, repensar-se i agafar les regnes per tirar el país endavant. Quedar-se a l’atur no és quedar-se sense treball, cal tenir clar que qui es quedi a l’atur ha de començar una nova aventura de manera urgent, l’aventura de trobar una nova feina o de crear-se-la.

Hi ha qui diu que emprenedor s’hi neix, però avui en dia la necessitat també crea emprenedors. Abans emprenia la gent amb vocació, avui emprenen ells però també els que tenen la necessitat d’emprendre per sortir de la crisi i construir-se el seu futur. Qui estigui a l’atur i no vegi llum a llarg termini té l’obligació de seure, pensar, agafar aire i convertir la seva professió en un tangible real, en una nova via on pugui oferir serveis, feina, ajuda, el que sigui per arribar a final de mes i poder seguir pensant en el seu futur.

Al llibre Manual de un joven parado (Ed. Novum Publishing) explico en primera persona la meva aventura d’emprendre. També tinc un bloc obert a tothom perquè puguem compartir idees i opinions. En temps de crisi neixen les millors idees, aprofitem-les doncs creant sinergies i col·laborant entre sectors.

Molta sort i endavant!

Veure els mitjans que n'han fet difusió
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Rere un cartell, venda o lloguer


Aquests mesos he estat buscant habitatge per anar a viure amb la meva parella i m'han cridat l'atenció les milers d'històries que hi ha rere un cartell de "en venda" o "lloguer"

La nostra particular aventura va començar ara fa mig any quan començàvem la cerca d'un habitatge perfecte per les nostres necessitats. No era una feina fàcil compaginar les obligacions amb la inversió de temps per trobar aquell racó on vols arrelar. No era fàcil de gestionar, no era senzill ni moltes vegades engrescador. Vam visitar quantitat d'habitatges. En sis mesos i amb una mitjana de quatre pisos per setmana se'n poden visitar molts, potser masses.

Les hem vist de tots colors. Des d'un pis podent i fosc, d'altres magnífics, un amb substàncies legalment qüestionables... però tots tenien una cosa en comú, una història, unes vivències que per alguns van ser molt bones i per a altres no tant. Des de parelles que han trencat (desgraciadament la majoria), famílies que han progressat i han marxat a un espai més ampli, persones que s'han arruïnat...

Després de molts mesos cercant habitatge l'hem trobat. Sí, a Sant Cugat i ben a la vora de casa. Ara emprenem una nova aventura, la de moblar-lo, però abans d'iniciar aquest segon procés del nostre projecte volia donar les gràcies a tots aquells agents immobiliaris que han dedicat el seu temps a ensenyar-nos habitatges. La feina de l’agent sovint passa desapercebuda però la veritat és que és cabdal per trobar el teu racó. També vull encoratjar a tirar endavant a totes aquelles persones que se senten obligades a canviar d'habitatge o que simplement el perden.

Lluitant, amb energia, tot ho podem canviar.

Veure els mitjans que n'han fet difusió

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A la feina, llibertat digital


El títol d’aquest article no fa referència a cap mitjà tendenciós ni a cap corrent d’extrema dreta, sinó a la llibertat de navegar per Internet des de la feina, lliurement, amb coneixement, amb significat i amb objectius pràctics, sempre professionals.

Les xarxes socials fa temps que han irromput amb molta força a l’entorn professional però avui dia encara hi ha moltes empreses que segueixen bloquejant el seu accés als treballadors. Moltes d’elles són empreses que fins i tot són presents en molts canals socials d’Internet, però a l’hora de la veritat només uns pocs privilegiats de l’empresa poden beneficiar-se de la seva informació.

Privar de xarxes socials a un treballador hauria de ser un doble delicte, ja sigui per censurar coneixement, com per no voler aprofitar tants rics i gratuïts recursos. Les xarxes socials, ben aplicades, poden permetre a l’empresari beneficis impensables, des de calcular la reputació de marca d’una empresa, preveure l’acollida d’un producte, rebre feedback directe del client, conèixer els treballadors...

Avui dia és preocupant que el 40% de les empreses amb connexió a Internet no disposin de pàgina web corporativa, o que un 4% d’aquestes empreses tampoc disposin de correu electrònic. Que només el 12,2% de les empreses realitzin vendes mitjançant el comerç electrònic... però amb aquestes dades sobre la taula es pot arribar a comprendre que encara hi hagi empresaris que censurin les xarxes socials als seus treballadors.

La fractura digital que fa uns anys tenia a veure només amb l’accés a Internet està mutant i la fractura es perllonga al mateix ritme que apareixen nous canals socials, noves aplicacions, programes, recursos digitals... Avui sembla que estar al dia de la revolució digital sigui una batalla personal èpica on només els afortunats que disposen de més temps lliure poden actualitzar-se i convertir-se en verdaders guardians del coneixement.

La comunicació 2.0 no té manuals d’acollida i evoluciona constantment. Vivim encara una revolució digital complexa però si es vol es pot resumir de moltes maneres i mirar de simplificar-la al màxim. Les xarxes socials són una important font d’informació que ben utilitzades poden millorar el rendiment de gairebé qualsevol departament. La clau és posar-se en bones mans, perdre la por i analitzar les necessitats de l’empresa.

Veure els mitjans que n'han fet difusió
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Emprendre a Sant Cugat


Per l’assessorament de l’ajuntament, per les empreses que hi ha i pel moviment que s’hi concentra, Sant Cugat és un bon paratge per emprendre.

La crisi econòmica global sacseja constantment els llocs de feina de milions de persones d’arreu del món i els joves són el segment de població més afectat, i els de Sant Cugat no se n’escapen. A principis de l’any 2012 la taxa d’atur juvenil en el món era de 75 milions, 4 milions més si ho comparem amb les xifres del 2007. L’Organització Internacional del Treball (OIT) va publicar un informe en el que deia que els joves d'entre 15 i 24 anys són el segment de població amb més possibilitats de romandre sense feina.

L’atur juvenil és i segueix essent un problema global. La OIT estima que 74,8 milions de joves viuen sense feina al voltant del món, i a l’Estat espanyol aquesta dada no és desorbitada, ja que la situació espanyola és més desoladora que la mundial. La taxa d’aturats menors de 25 anys, a l’Estat espanyol, és del 48,56%, el doble que la mitjana europea. Aquestes dades són una trista realitat que ningú silencia però que tampoc ningú aprofita per abanderar una renaixença del treball i l’emprenedoria.

Les dades són les dades pensaran molts. La situació no és local i canviar la tendència en destrucció de feina és gairebé impossible. Els joves actuals poden ser una generació perduda, oblidada pel pas dels anys, sense soroll, sense grans proeses ni esdeveniments ni reflexions. Els joves poden oblidar els seus somnis i construir-se una realitat ruïnosa, gris i sense èxit. Poden perdre sense haver començat a jugar, rendir-se sense haver lluitat, morir sense abans haver nascut.

Sí, aquest és un camí que molts joves escolliran o seguiran sense haver-se plantejat res. És una opció, sí, però segur que no és la sortida que cal. El treball està allà fora i si realment no ho està, caldrà crear-lo. Els joves actuals hauran de girar la truita, passar de l'haver pogut ser una generació perduda, a ser la generació que va tirar endavant, que va progressar en mig d’un clima hostil on les dificultats eren exagerades i injustes. Està només en les mans dels joves voler i poder construir un futur millor. Sempre hi haurà dificultats, cops de colze i obstacles a esquivar, però ningú pot perdre sense abans haver jugat. Si ets jove i no tens feina pren-te el teu temps, tanca els ulls, agafa aire i surt a construir el teu projecte professional.

Veure els mitjans que n'han fet difusió
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terra d'emprenedoria: 

Fa uns dies llegia al TOT Sant Cugat que la nostra ciutat és una de les poblacions amb més activitat emprenedora. Prova d’això és la seva xifra d’autònoms que segueix creixent Mentre a la majoria de poblacions del país els negocis tanquen i els autònoms disminueixen, a Sant Cugat el número d’autònoms ha crescut en un 2,35% respecte l’any anterior. Segons la UATAE, Unió d’Associacions de Treballadors Autònoms, Sant Cugat del Vallès és la ciutat catalana de més de 40 mil habitants que ha registrat un augment més considerable. És cert que veiem constantment com obren i tanquen nous locals, com es traspassen tants negocis, com canvien de mans, amplien socis... en definitiva, es transformen per aguantar aquesta dura sacsejada que ens ha tocat viure, la crisi econòmica global. El que cada cop es fa més evident és que molts negocis tanquen les seves portes i mai més les tornaran a obrir, perquè ho faran a Internet. L’e-commerce s’ha presentat com una gran oportunitat per als comerciants tradicionals, ja que veuen aquesta nova via de negoci com una oportunitat pel fet reduir stocks, arribar més lluny, estalviar personal, segmentar el seu públic objectiu, presentar més productes... Les botigues on-line, o e-commerce, s’estan convertint en una de les millors alternatives per a que els negocis plantin cara a la crisi. Només a l’estat espanyol i durant el 2013, la facturació del comerç electrònic ha arribat a 2.822,6 milions d’euros. Segur que en el pròxim exercici la xifra s’incrementa perquè a la xarxa cada dia hi ha més oferta i més demanda.

Article publicat a e-deon.net i al TOT Sant Cugat
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Crisi econòmica, el millor moment per invertir en màrqueting


Possiblement un dels errors més freqüents que cometen algunes empreses quan no assoleixen els resultats desitjats és reduir el pressupost en màrqueting
Són molts els casos en què he vist com empreses que no arriben als seus objectius redueixen o eliminen els recursos destinats a accions de màrqueting.

Reduir despesa és complicat, reduir en inversió és igual de complicat però les conseqüències són altes. Si una empresa necessita ampliar el seu públic objectiu per aconseguir més ingressos no serà assenyat tancar l’aixeta al màrqueting, el sentit comú ens ho fa veure ràpidament.

Invertir en màrqueting, per tant, no és cap despesa. Pot ajudar a despertar un negoci en crisi, ampliar el mercat potencial de l’empresa, impulsar un projecte que acaba de néixer... Així doncs, en temps de crisi el que cal fer és orientar bé quina haurà de ser l’estratègia de màrqueting que més li convé a l’empresa.

És just en aquest moment, quan les empreses han de reorientar les seves estratègies de màrqueting, quan se la juguen. Possiblement l’empresa en crisi no podrà invertir en aquella publicitat que tantes vegades havia fet, ja no podrà estar present en aquells mitjans tradicionals, oblidarà els patrocinis, col·laboracions, accions de responsabilitat social corporativa... i moltes altres eines que en temps de bonança tant havien funcionat.

La crisi és un bon moment per tornar a començar. Per replantejar-se cadascun dels passos que cal seguir, per tornar a conquerir el seu mercat, per tornar a captar clients i poc a poc aixecar el cap. És just arribats en aquest moment quan l’empresa ha d’aturar-se, avaluar els recursos de què disposa i apostar plenament per algun altre tipus d’estratègia, com pot ser el sempre oblidat màrqueting de continguts.

El màrqueting de continguts, com indica el seu nom, parteix del fet que el contingut és el rei. Només caldrà que les empreses en crisi busquin els canals més viables per difondre els seus missatges de valor. Començar a fidelitzar, créixer, guanyar terreny i acabar venent.

Article publicat al TOT Sant Cugat

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cotó fluix i l’estratègia


L’entorn digital ens brinda moltes oportunitats per millorar els nostres negocis
Sovint, però, la quantitat d’eines de gestió, les múltiples i diverses interpretacions de resultats poden dificultar la presa de decisions.

A l’entorn digital les estratègies poden ser molt variades, de la mateixa manera que en una campanya de màrqueting tradicional, però en realitat, per assolir l’èxit només cal marcar-se un objectiu i dissenyar un camí per assolir-lo.

És per això que quan s’està planificant l’estratègia cal que, de manera acurada, se seleccionin les eines que s’aniran emprant en tot el procés. Per generar visites a un portal web, per exemple, hi ha moltes accions que cal fer. Començant per generar contingut de qualitat, dinamitzar-lo, crear comunitat, atendre i fidelitzar els usuaris existents, programar accions o esdeveniments que ajudin a créixer...

Per tot això, hi ha infinitat d’eines, gratuïtes i de pagament, que facilitaran la seva consecució. Només cal que l’empresa pugui aportar valor afegit als usuaris, cridar l’atenció i fer bé la feina. Després caldrà fer la prova del cotó fluix, revisar resultats i valorar les estratègies, poc a poc, amb el cap fred i amb allò que moltes empreses no tenen; paciència.

Alguns valoraran el número de visites al portal, el número de vendes realitzades, les trucades rebudes, els formularis emplenats... I mentre tots aquests indicadors vagin evolucionant, caldrà estar-hi a sobre per revisar si cal variar o persistir en l’objectiu, el rumb i l’estratègia.

Article publicat al TOT Sant Cugat