26 d’agost del 2025

Andorra ens alerta que cal seguir potenciant el català a la universitat

Les dades que arriben d’Andorra són clares; a la Universitat d’Andorra el castellà és la llengua més utilitzada entre estudiants (41%), per davant del català (37%). És paradoxal que al cor de l’únic estat del món on el català és la llengua oficial, el català és la llengua principal de relació entre els universitaris.

Per això cal aplaudir el compromís del govern andorrà i de la Universitat d’Andorra amb el Pla d’Acció per al Multilingüisme 2025. El pla que busca consolidar el català com a llengua pròpia i, alhora, reforçar competències en anglès i francès per preparar els estudiants per a un entorn més global. Una estratègia que combina identitat i projecció internacional.

Des de Catalunya, aquesta realitat ens ha de fer reflexionar. Si a Andorra, amb tot el simbolisme institucional que acompanya el català, cal redoblar esforços per fer-lo encara més útil i atractiu, què caldrà fer aquí a Catalunya? Crec que a les universitats catalanes massa sovint es dona per suposat que el català és la llengua natural de la docència. Però si els alumnes no ho exigeixen, amb cordialitat i naturalitat, molts professors acaben impartint les classes en castellà. No perquè ho decideixin conscientment, sinó perquè la inèrcia, la comoditat i la pressió a l’aula els empeny a fer-ho.

Aquí rau la clau, no n’hi ha prou amb conèixer el català, cal usar-lo i reivindicar-lo desacomplexadament. Això vol dir que els estudiants catalanoparlants tenen una responsabilitat afegida, a banda d’aprendre també han de fer saber als professors que volen les classes en català. No es tracta de confrontar, sinó de recordar que el català és la llengua pròpia de la universitat pública del país i que, si no s’utilitza, l’acabarem perdent lentament.

La universitat andorrana pot jugar un paper fonamental al convertir-se en la universitat referent on el català és llengua oficial i vehicular, tal com passa en altres països europeus que han sabut prestigiar la seva llengua pròpia, com Dinamarca o Noruega. Però Catalunya també té una responsabilitat imporant ja que sense la implicació activa de milers d’estudiants, cap llei ni cap reglament no garantirà que el català segueixi sent la llengua de prestigi i de la universitat.

Si volem que el català continuï viu i fort a l’ensenyament superior, cal passar de les paraules als fets. I aquests fets comencen quan un alumne, amb tota la naturalitat del món, demana “si us plau, fem la classe en català” i el professor sap gestionar-ho correctament, encara que un alumne de fora, en principi, no hi estigui d’acord. 

Article publicat a Racó Català